Sociale media en privacy: wie leest mee?
Kortrijk - 16 februari 2012
Onderwerpen
Sociale media en privacy: wie leest mee?
Sociale media zijn hot, super hot. De laatste jaren mogen we gerust spreken van een bijna-explosie van sociale netwerksites. We twitteren er lustig op los en plaatsen als het ware heel ons leven op Facebook, dikwijls zonder er veel bij na te denken. Toegegeven, sociale media hebben onmiskenbare voordelen, zowel privé als professioneel. Heel wat bedrijven hebben de weg ernaar al gevonden. En veel nieuwe trends en hypes worden net daar geboren.
Free lunch?
Maar... “there’s no such thing as a free lunch”. Of nog: “voor wat hoort wat”. Zo is er bijvoorbeeld Facebook connect… Op het eerste zicht een gewone inlogprocedure, maar er schuilen addertjes onder het gras. Achter Facebook connect zit een databank met de gebruikersgegevens. En dat is al niet zo onschuldig meer, want het betekent meteen ook dat als je connecteert naar een app of platform zoals vb Spotify, meteen ook toegang heeft tot al je Facebook gegevensen op die manier heel gerichte marketing gaat doen. Facebook is samen met ge gebruiker eigenaar van jouw gegevens, jouw foto’s, jouw identiteit. Van onschatbare waarde voor marketingdoeleinden enerzijds, een flinke inbreuk op je privacy anderzijds.
Ook Twitter is niet zo veilig als je op het eerste zicht zou denken. Standaard kan iedereen jouw ‘follower’ worden en je moet er dus als twitteraar rekening mee houden dat zomaar een willekeurig iemand toegang heeft tot jouw tweets.
Inbrekers welkom!
Kortom, sociale media kunnen de privacy schenden en helaas zijn het witte raven die de ellenlange “privacy policies” echt lezen. In het Frans zegt men wel eens ‘Pour vivre heureux, vivons cachés’. Een waarheid als een koe die echter in onze hoogtechnologische wereld niet langer meer opgaat. We zijn zichtbaar. Big Brother is watching us. Als je op Facebook doodleuk vertelt dat je straks op reis gaat, dan is dat als het ware inbrekers en dieven persoonlijk uitnodigen. En dat kan de bedoeling niet zijn.
In het Wetenschapscafé ‘Sociale media en privacy: wie luistert mee?’ gaan we dieper in op deze problematiek
Enkele vragen
- Wat zijn sociale media precies?
- Hoe verzamelen de achterliggende bedrijven informatie over ons en wat doen ze ermee?
- Sociale media zullen meer en meer onderdeel worden van ons leven waardoor misdrijven zullen volgen. Hoe kunnen we ons beschermen?
Gasten
EOS redacteur en moderator Kim Verhaeghe
Kim Verhaeghe is wetenschapsredacteur bij het maandblad EOS. Als kind droomde hij van een carriere als wetenschapper , kon niet kiezen tussen biologie, natuurkunde of chemie, en werd daarom een beetje van dat alles. Hij schrijft over sportwetenschap, technologie, onderzoek en geschiedenis.
Links
- Christel De Maeyer houdt zelf een blog bij waar ze geregeld artikels schrijft en/of post over sociale media.
- Design for persuasion is een jaarlijks congres over sociale media.
- Eli Parisir over het gebruik van sociale media (en het internet) en gatekeeping gestuurd via algoritmes.
Vorige edities in Kortrijk