Lastige letters en springende cijfers: over dyslexie en dyscalculie

Kortrijk - 23 Oktober 2012

Onderwerpen

Wat is dyslexie/dyscalculie?

Kinderen met dyslexie hebben opvallend veel en hardnekkige problemen met lezen en schrijven. Kinderen met dyscalculie hebben dan weer ernstige problemen met rekenen en wiskunde. Je kan pas over dyslexie en/of dyscalculie spreken als er na intensieve hulp op langere termijn (minstens 6 maanden) geen of weinig vooruitgang merkbaar is. Dyscalculie komt ongeveer even vaak voor als dyslexie.

Verklaring

Onderzoekers zijn het niet helemaal eens over wat de oorzaken zijn van dyslexie en dyscalculie. Ze nemen aan dat de hersenregio's niet optimaal functioneren. Er is ook een erfelijke component. Van de kinderen met een dyslectische ouder ontwikkelt maar liefst dertig procent ook dyslexie. Van de kinderen met 'normaal tot goed' lezende ouders ontwikkelt slechts drie procent van de kinderen dyslexie.

Gevolgen

Door hun leerproblemen nemen kinderen met dyslexie/dyscalculie de leerstof moeilijker op, ook al zijn ze normaal - of zelfs hoogbegaafd. Vaak ervaren ze veel mislukkingen. Dat kan leiden tot gedragsproblemen of een laag zelfbeeld. Gelukkig kunnen leerkrachten en ouders helpen. Bijvoorbeeld door begrip te tonen en hulpmiddelen, zoals een laptop in de klas, toe te laten.

Enkele vragen

Gasten

Orthopedagoog Prof. Dr. Annemie Desoete

Annemie Desoete is als hoofddocent verbonden aan de Universiteit Gent (Vakgroep Experimenteel-Klinische en Gezondheidspsychologie) en als lector aan de Arteveldehogeschool (Bachelor in de Logopedie en de Audiologie). Verder is ze wetenschappelijk medewerker bij Sig. Ze is gespecialiseerd in onderzoek naar dyslexie en dyscalculie. .

Pedagoog Kim Maes

Kim Maes is als lector en onderzoeker verbonden aan Howest (Bachelor in de Toegepaste Psychologie). Ze was betrokken bij het project 'ZoalsIk.be', dat resulteerde in een website gericht op psycho-educatie voor en door kinderen, jongeren en jongvolwassenen met een beperking, stoornis of chronische aandoening.

Logopedist Annemie De Bondt

Annemie De Bondt is als lector verbonden aan de Arteveldehogeschool (Bachelor in de Logopedie en de Audiologie). Verder heeft ze als logopediste een zelfstandige praktijk. Ze is ook auteur van 'De Dyslexie Survivalgids' en 'De Dyscalculie Survivalgids' (Uitgeverij Abimo).

EOS redacteur en moderator

Kim Verhaeghe is wetenschapsredacteur bij het maandblad EOS. Als kind droomde hij van een carrière als wetenschapper, kon niet kiezen tussen biologie, natuurkunde of chemie, en werd daarom een beetje van dat alles. Hij spreekt over sportwetenschap, technologie, onderzoek en geschiedenis. 

Links


 



Vorige edities in Kortrijk

Mis het volgende wetenschapscafé niet! Schrijf je in op onze nieuwsbrief:

Volg ons op facebook en twitter: