De hervorming van het secundair onderwijsHoe ver staan we?
Kortrijk - 20 januari 2015
Onderwerp
In juni 2013 keurde de vorige Vlaamse Regering het masterplan voor de hervorming van het secundair onderwijs goed. In dit Wetenschapscafé nemen we de hervormingsplannen grondig onder de loep. Nadien onderwerpen we ze aan een kritische analyse. Uiteraard is er plaats voor jullie opmerkingen en vragen!
Enkele vragen
- Wat staat er precies in het masterplan voor de hervorming van het secundair onderwijs?
- Hoe is het masterplan ontstaan? Wie speelde (g)een rol?
- (Waarom) is een hervorming noodzakelijk?
- Is het masterplan voldoende evidence-based?
- Hoe denken leerkrachten en ouders over de hervorming?
- Zijn scholen klaar om de infrastructurele randvoorwaarden van de hervorming te garanderen?
- Zal het hervormingsplan ervoor zorgen dat meer leerlingen sneller in de studierichting terechtkomen die het best bij hun mogelijkheden past?
- Zal de sociale ongelijkheid in het onderwijs verminderen? Of zijn er andere, betere oplossingen? Zo ja, welke?
- Zal een brede eerste graad het watervalsysteem oplossen, of alleen maar uitstellen?
- Bestaat de kans dat het niveau van ons secundair onderwijs zal dalen?
- Zal de huidige regering de plannen van de vorige regering volledig omgooien?
Gasten
Katrien De Maegd
Katrien De Maegd is opleidingsvoorzitter van de opleiding Bachelor in het secundair onderwijs van Hogeschool Gent. Ze is pedagoge. Ze gaf verschillende jaren les als leerkracht wiskunde-wetenschappen in de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs. Als voorzitter van het lerend netwerk lerarenopleiding (lno) werkt ze mee aan het implementeren van de competentielijst Educatie voor duurzame ontwikkeling (EDO) in de lerarenopleiding.
Wouter Duyck
Wouter Duyck is verbonden aan de Vakgroep Experimentele Psychologie van de Universiteit Gent. Hij doceert Algemene Psychologie en is voorzitter van de opleiding Psychologie. Hij is cognitief psycholoog. Hij doet onder andere onderzoek binnen de volgende domeinen: taalverwerving bij normale personen en bij hersenschade (dementie en afasie), dyslexie, fundamenteel en toegepast oogbewegingsonderzoek, leerprestaties en ICT in het onderwijs, ... Voor zijn doctoraat ontving hij van de Académie Royal des Sciences, des Lettres et des Beaux-arts de prijs voor het beste proefschrift in de psychologische wetenschappen (2004-2006).
EOS redacteur en moderator Kim Verhaeghe
Kim Verhaeghe is wetenschapsredacteur bij het maandblad EOS. Als kind droomde hij van een carrière als wetenschapper, kon niet kiezen tussen biologie, natuurkunde of chemie, en werd daarom een beetje van dat alles. Hij schrijft over sportwetenschap, technologie, onderzoek en geschiedenis.
Praktisch
- Waar? VC Mozaïek, Overleiestraat 15a, Kortrijk
- Wanneer? Dinsdag 20 januari 2015 om 19u45
- Inschrijven? Niet nodig! Gratis toegang
Vorige edities in Kortrijk