Over dyslexie en dyscalculie: lastige letters en springende cijfers
Gent - 4 Oktober 2011
Onderwerp
Wat is dyslexie/dyscalculie
Kinderen met dyslexie hebben opvallend veel en hardnekkige problemen met lezen en schrijven. Kinderen met dyscalculie hebben dan weer ernstige problemen met rekenen en wiskunde. Je kan pas over dyslexie en/of dyscalculie spreken als er na intensieve hulp op langere termijn (minstens 6 maanden) geen of weinig vooruitgang merkbaar is. Dyscalculie komt ongeveer even vaak voor als dyslexie.
Verklaring
Onderzoekers zijn het niet helemaal eens over wat de oorzaken zijn van dyslexie en dyscalculie. Ze nemen aan dat de hersenregio's niet optimaal functioneren. Er is ook een erfelijke component. Van de kinderen met een dyslectische ouder ontwikkelt maar liefst dertig procent ook dyslexie. Van de kinderen met 'normaal tot goed' lezende ouders ontwikkelt slechts drie procent van de kinderen dyslexie.
Gevolgen
Door hun leerproblemen nemen kinderen met dyslexie/dyscalculie de leerstof moeilijker op, ook al zijn ze normaal - of zelfs hoogbegaafd. Vaak ervaren ze veel mislukkingen. Dat kan leiden tot gedragsproblemen of een laag zelfbeeld. Gelukkig kunnen leerkrachten en ouders helpen. Bijvoorbeeld door begrip te tonen en hulpmiddelen, zoals een laptop in de klas, toe te laten.
Enkele vragen
- Wat is dyslexie?
- Wat is dyscalculie?
- Is het erfelijk?
- Kan het al vastgesteld worden op kleuterleeftijd?
- Zijn de oorzaken gekend?
- Wat is de beste behandeling?
- Hoe gaat de school er het best mee om?
- Heb je er als volwassene nog last van?
- Worden de labels dyslexie en dyscalculie niet te snel geplakt op kinderen bij wie dat niet echt nodig is?
Gasten
Orthopedagoog Prof Dr. Annemie Desoete
Annemie Desoete is als hoofddocent verbonden aan de Universiteit Gent (Vakgroep Experimenteel-Klinische en Gezondheidspsychologie) en als lector aan de Arteveldehogeschool (Bachelor in de Logopedie en de Audiologie). Verder is ze wetenschappelijk medewerker bij Sig. Ze is gespecialiseerd in onderzoek naar dyslexie en dyscalculie.
Logopedist Annemie De Bondt
Annemie De Bondt is als lector verbonden aan de Arteveldehogeschool (Bachelor in de Logopedie en de Audiologie). Verder heeft ze als logopediste een zelfstandige praktijk. Ze is ook auteur van 'De Dyslexie Survivalgids' en 'De Dyscalculie Survivalgids' (Uitgeverij Abimo).
Knack-journalist en moderator Joël De Ceulaer
Joël De Ceulaer werkte van 1999 tot 2011 voor Knack. In oktober 2011 maakte hij de overstap naar De Standaard. De Ceulaer werkte ook mee aan Canvas-programma's zoals 'Spraakmakers' en 'Grote Vragen'. Joël is een ervaren moderator, en een grote supporter van het concept wetenschapscafé."
Links
- Cursief vzw is een dienst die studenten van de Universiteit Gent, Hogeschool Gent, Arteveldehogeschool, Hogeschool West-Vlaanderen, Katholieke Hogeschool Sint-Lieven en Hogeschool voor Wetenschap en Kunst Campus Sint-Lucas Gent met een functiebeperking ondersteunt in hun studietraject. Ook studenten met dyslexie en/of dyscalculie worden begeleid.
- Sig vzw bevordert de levenskwaliteit van personen met functioneringsproblemen en hun omgeving via inclusie en integratie. In de documentatiedienst van Sig kan heel wat materiaal rond dyslexie en dyscalculie gratis ontleend worden.
- Sprankel vzw is een vereniging van ouders van normaalbegaafde kinderen met leermoeilijkheden. Sprankel informeert, sensibiliseert en is een drukkingsgroep naar het beleid en de onderwijsinstanties.
- Op de website van Klasse voor Ouders vind je dossiers over zowel dyslexie als dyscalculie.
- De organisatie Letop biedt eerste hulp bij leerstoornissen en/of problemen bij het leren.
- De organisatie Dyskus wil volwassenen met dyslexie kansen geven, uitd(r)agen en steunen.
- ‘Studeren met dyslexie’ is een documentaire van dertig minuten van Fabio Wuytack in opdracht van de Beleidscel Diversiteit en Gender UGent, in samenwerking met de vzw BSH/Cursief. De documentaire brengt het verhaal van jonge professionals met dyslexie die hun studies aan de universiteit volbrachten en boeiende carrières uitbouwden. Ze getuigen over de obstakels uit hun studententijd.
- Het verhaal van Louis die dyslectisch is. Bron: TV.Klasse
Vorige edities in Gent