Een virtueel levenOver gaming & the metaverse
Brugge - 6 december 2022
Sinds het bedrijf Facebook zijn naam veranderde in Meta, duikt de metaverse geregeld op in de pers en op sociale media. Sommigen - zoals Mark Zuckerberg, de CEO van Meta - zijn ervan overtuigd dat de metaverse alomtegenwoordig zal zijn in ons leven binnen enkele jaren: socialiseren met vrienden, vergaderen, shoppen, ontspannen - dat gaan we allemaal in die nieuwe virtuele wereld doen volgens de believers.
Anderen geloven dat het niet zo'n vaart zal lopen. Sommigen zijn zelfs heel kritisch en vrezen dat de metaverse ons sociaal leven helemaal zal uithollen. In dit wetenschapscafé proberen we een objectief beeld te schetsen van waar de metaverse vandaag voor staat en hoe het zou kunnen evolueren.
Enkele vragen die naast de jouwe aan bod kunnen komen:
- Wat is dat nu juist, de metaverse? Is het simpelweg een nieuwe hippere naam voor virtual reality? Of is er meer aan de hand?
- Welke zijn de voorlopers van de metaverse, die nu al bestaan - en wat gebeurt er juist?
- Is de metaverse enkel van tel voor (jonge) gamers en hoe gaat het de manier waarop er wordt gegamed beïnvloeden?
- Komen er ook toepassingen los van gaming? Hoe zullen die eruit zien?
- Hoe kan je als ouder betrokken blijven bij de metaverse beleving van je kinderen?
- Wie zal 'eigenaar' zijn van de metaverse? En zal er ook een machtsconcentratie plaatsvinden in de metaverse - zoals nu op het internet en sociale media al het geval is? Of zal de metaverse van iedereen zijn?
- Zal de metaverse een vriendelijke ('non-toxic') omgeving zijn, waar iedereen zich veilig en comfortabel voelt? En wie gaat daarover waken? Kunnen we daar zelf toe bijdragen of is dat de taak van de overheid? Of van de bedrijven die de metaverse uitbouwen?
Gasten
Luc Peeters
Luc Peeters is lector Game Entrepreneurship in DAE (Digital Arts & Entertainment), de gaming opleiding van Howest. Hij leert de studenten aan hoe ze van een (game) idee tot een succesvolle onderneming/startup kunnen evolueren. Hij volgt de nieuwe evoluties in gaming & tech - zoals de metaverse en web3 - op de voet. Voor hij startte als lector was hij actief als tech ondernemer en consultant.
Robin Rodet
Robin Rodet coördineert de afstudeerrichting Visual Effects (VFX) van DAE. Als docent Visual Technologies en Game History volgt hij de ontwikkelingen aan de cutting edge van de audiovisuele entertainment sector op de voet op. Hij is dan ook perfect geplaatst om in te schatten hoe (gaming) technologie zijn weg vindt in andere innovatieve domeinen buiten de gaming en filmindustrie.
Mieke Dumont
Mieke Dumont studeerde journalistiek aan Hogeschool West-Vlaanderen en werkte tot 2016 als journalist en nieuwsanker bij Focus en WTV. Momenteel werkt ze als projectcoördinator van de kusttriënnale Beaufort, bij Westtoer. Ze heeft een hart voor West-Vlaanderen en een liefde voor cultuur in grote en kleine vormen.
Praktisch
Dinsdag 6 december van 19.45 uur tot 21.30 uur in Hostel Snuffel, Ezelstraat 42 in Brugge.
Inschrijven?
Niet nodig! Iedereen is welkom.
Tip het wetenschapscafé aan anderen of laat je vrienden weten dat je erbij zal zijn via het Facebook event.
Kan ik ook vragen stellen?
Ja! Onze sprekers voorzien graag tijd voor vragen uit het publiek.
Vertel ons wat je ervan vond!
We horen graag jouw mening. Zo graag dat we onder alle respondenten twee EOS mini-abonnementen verloten. Vul dus na het wetenschapscafé het evaluatieformulier in!
Deze editie gemist?
Herbeluister de podcast, herbekijk nadien het Wetenschapscafé via Youtube of bewonder de hoogtepunten in het visueel verslag van onze huistekenaar Zidiris.
Vorige edities in Brugge