Meester appOnderwijstechnologie anno 2018
Gent - 25 september 2018
Herbeluister het wetenschapscafé op Mixcloud.
Onderwerp
Is de tijd van handboeken en krijt voorbij? Tal van nieuwe werkvormen duiken steeds meer op in de klas: van digitale borden tot blended learning, flipped classrooms, moocs en zelfs virtual reality. Ze sluiten meer aan bij de leefwereld van jongeren anno 2018 en maken het onderwijs aangenamer én efficiënter. Maar is dat wel altijd het geval? Voor- en nadelen van onderwijstechnologie, de meest recente ontwikkelingen en wat de toekomst brengt in dit wetenschapscafé!
Enkele vragen die aan bod kunnen komen (naast die van jezelf):
- Wat zijn de meest gebruikte technologieën/nieuwe werkvormen op dit moment in het lager, secundair en hoger onderwijs?
- Is onderwijstechnologie een zegen voor elke leerling? Voor welke profielen brengt het de meeste meerwaarde?
- Is digitalisering voor ieder vakgebied aan te raden? Hoeveel bijscholing komt er kijken bij het omvormen van een klassiek lessenpakket naar een digitale versie?
- Hoe beïnvloedt onderwijstechnologie de evaluatie van leerprestaties? Komt zelfevaluatie automatisch meer aan bod en is dit een positieve trend?
- Wat zegt wetenschappelijk onderzoek over de stijging in leermotivatie door onderwijstechnologie?
- Hoe staan leerkrachten tegenover onderwijstechnologie?
- Wat met het financiële plaatje? Op welke termijn kan iedere school zich de nodige technologie veroorloven? En kan een leerling uit een sociaaleconomisch kwetsbaar gezin die misschien geen computer, smartphone of internet heeft zijn huiswerk zonder problemen maken?
- Worden onderwijsvernieuwingen internationaal gedeeld? Zijn Belgische klassen koplopers of net niet?
- Is er een toekomst om nieuw ontwikkelde onderwijsmethodes toe te passen in een andere context zoals de bedrijfswereld?
Gasten
Els De Latter
Els De Latter studeerde onderwijskunde en doceert sinds 2000 o.a. didactiek in de opleiding Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs aan de Arteveldehogeschool. Ervoor werkte ze 10 jaar als leerkracht lager onderwijs. Na een praktijkgericht onderzoek over coöperatief leren werkt ze op dit moment aan een ontwerpgericht onderzoek over digitale games in het lager onderwijs.
Tammy Schellens
Tammy Schellens is als professor verbonden aan de vakgroep onderwijskunde van de Universiteit Gent. Haar onderzoek richt zich enerzijds op technologie ondersteunde instructie (TEL) en anderzijds op innoverende en activerende didactische werkvormen. Typerend is dat er voor beide onderzoekslijnen vooral op microniveau interventiestudies worden opgezet in het secundair en hoger onderwijs. Centraal daarbij staat de vraagstelling naar de impact op kennis, vaardigheden en motivatie en de vraag naar de condities waaronder deze toepassingen het meest effectief kunnen geïmplementeerd worden. Zij is o.a. verantwoordelijk voor de opleidingsonderdelen ‘Onderwijstechnologie’ (1ste master pedagogische wetenschappen), ‘didactische werkvormen’ (3de bachelor pedagogische wetenschappen) en vakdidactiek psychologie en vakdidactiek psychologie en pedagogische wetenschappen in de specifieke lerarenopleiding.
Simon Demeulemeester (moderator)
Simon Demeulemeester (@SDemeulemeester) begon in 2011 als redacteur Politiek bij Knack.be, werd er vervolgens chef opinie en vanaf 2014 hoofdredacteur. In 2016 verhuisde hij naar de redactie van het magazine.
Praktisch
- Waar? Eetcafé Toreke, Vlotstraat 22 in Gent.
- Wanneer? Dinsdag 25 september 2018 om 19u45
- Inschrijven? Niet nodig! Gratis toegang.
Meer info
- Zo integreert u onderwijstechnologie (Onderwijs van morgen)
- Leerkracht test Google Classroom (Klasse)
- De gouden digitale sprong (Veranderwijs)
- Blended learning: Een stappenplan
- Edsurge: Engelstalige wekelijkse podcast met nieuwe trends en debatten over onderwijstechnologie
Verslag van de avond
Lees onze twitterverslag via @Wetenschapscafe en bekijk het visueel verslag van onze tekenaar Koen Van den Eeckhout (Baryon)
Vorige edities in Gent